Raport DNA-Pitești: Banii europeni, pasiunea infractorilor

Anul trecut DNA-Pitești a avut în lucru 670 de dosare din care au fost soluționate 246 de cauze. Procurorii anticorupție conduși de procurorul șef Daniela Lupu, au întocmit 12 rechizitorii ce au cuprins o paletă largă de infracțiuni. 


Astfel, în 2017 au fost trimise în judecată 39 de persoane, printre care un fost primar, directorul Administrației Domeniului Public, un medic legist, un șef de ocol silvic, trei agenți de poliție, patru primari de de comună, un viceprimar de comuna, un președinte și un vicepreședinte de obște, doi secretari de comună, trei economiști, un funcționar de la Registrul Agricol, șapte fermieri și șapte oameni de afaceri. Faptele cel mai frecvent instrumentate de procurori au fost infracțiunile de fraudare a fondurilor europene, drept pentru care anul trecut au fost încheiate 6 rechizitorii ce au avut ca obiect furtul de bani europeni. În top, după banii europeni au fost infracțiunile de înșelăciune, delapidare, evaziune fiscală și spălare a banilor.


Portret robot și mod de operare în fraudarea achizițiilor publice


Experții DNA au realizat o analiză a faptelor de fraudare în domeniul achizițiilor publice care a scos în evidență ingeniozitatea infractorilor din domeniu. Iată care sunt principalele caracteristici ale celor care ,,se joacă”cu banii publici : 


Metode de pregătire a faptei: 

,, Aflat într-o poziție secundă în organizație, inculpatul învață modul de operare, prin complicitate la săvârșirea de infracțiuni cu persoana aflată la conducerea organizației, iar din momentul în care acesta preia funcția principală de conducere, continuă același model infracțional exersat anterior. Aduce în organizație oameni cheie, de încredere. Ocuparea funcției publice de conducere cu o persoană de încredere ori cu persoane tinere, fără experiență, necunoscătoare ale domeniului, influențabile, controlabile, în scopul de a asigura punerea în aplicare a ordinelor venite pe linie politică.


- Agentul principal se folosește de influența dată de poziția de putere ocupată pentru a aduce modificări organizației prin înființarea unei funcții de sprijin (schimbă organigrama și statul de funcții) și ocuparea acesteia cu o persoană de încredere.


- Angajarea pe funcții a unor persoane ușor de manipulat  cum ar fi fără studii ori experiență și folosirea acestora în activitățile infracționale. Folosirea influenței și a puterii de decizie pentru aprobarea finanțării obiectivului dorit - asigurarea sursei de finanțare a achiziției. - Agentul principal introduce în planul de investiții al instituției obiective pentru realizarea cărora vor fi necesare achiziții pe care firmele favorizate le pot furniza.
- Persoana aflată în funcție de conducere se folosește de poziția pe care o are în cadrul instituției pentru a-i determina pe ceilalți decidenți să aprobe obiectivul propus de el.


- Agentul principal, prin poziția de putere deținută, determină persoane aflate în funcții de conducere din instituțiile din subordinea sa să propună pentru finanțare anumite obiective de investiții și, ulterior, își exercită influența pentru obținerea propriu-zisă a finanțării.
- Obiectivul de investiție vizat se introduce, la inițiativa actorului principal, în textul hotărârii consiliului local ori județean ulterior aprobării acesteia, fără ca membrii consiliului să îl cunoască, dezbată și aprobe. Prin redactarea unor documente justificative în cazul achizițiilor fictive de produse. - După achiziția fictivă a unor bunuri sunt construite, în fals, documente de recepție și de dare în consum, pentru a zădărnici posibilitatea de a fi verificată existența lor.


- Între instituție și firma contractantă sunt încheiate, în fals, procese verbale de custodie de către firmă a echipamentelor achiziționate, necesare derulării contractului, mascându-se, astfel, faptul că ele nu există.


 Metode de mascare a neregulilor


- După achiziția fictivă a unor bunuri sunt construite, în fals, documente de recepție și de dare în consum, pentru a zădărnici posibilitatea de a fi verificată existența lor.
- Între instituție și firma contractantă sunt încheiate, în fals, procese verbale de custodie de către firmă a echipamentelor achiziționate, necesare derulării contractului, mascându-se, astfel, faptul că ele nu există.
- Agentul principal preia funcția de control financiar preventiv și este, astfel, în poziția de a garanta legalitatea și corectitudinea documentelor pe care le propune spre aprobare ordonatorului de credite.


- Agentul principal, fiind ordonator principal de credite, aprobă finanțarea unor proiecte și plata unor documente de decont false, fără ca acestea să fie, anterior, verificate de structurile responsabile și să obțină viza de control financiar preventiv. - Subordonarea informală a structurii de audit intern, pentru a putea avea control asupra activității acesteia. Agentul principal al infracțiunii obținea, astfel, informații despre planificarea activităților de control.


- Persoana cu funcție de decizie exercită presiuni/amenințări asupra membrilor structurii de audit intern pentru a nu controla anumite structuri ale instituției. Agentul principal al infracțiunii îl cooptează pe unul dintre auditori în activitatea infracțională, obținând, pe de o parte, ”tăcerea” acestuia și, pe de altă parte, o armă suplimentară de presiune asupra celorlalți subordonați, care știau că pot fi oricând controlați abuziv dacă nu execută ordinele nelegale primite.”

 

Adauga comentariu