Transportul public Pitești este depășit! Doar la prețuri nejustificat de mari excelează

Despre transportul public de la Pitești se pot spune multe, de la prețul biletului (cel mai scump din sud-estul Europei), până la sictirul angajatelor de la casele de bilete, “smardoiala” controlorilor față de populația majoritară, dar care coboară la prima stație când urcă un pâlc de brunete cu fuste și până, bineînțeles, la tunul care ne-a promovat din nou la nivel național dat de fostul primar Tudor Pendiuc și asociații (oameni de afaceri respectabili din oraș.)


Dar nu, azi, ne oprim la o banala problemă. Automatele de bilete din stații. Le știți, alea care îți iau banii dar nu-ți mai eliberează și biletul. Alea de sunt mereu în revizie. Cum ar fi cel din stația de la Complexul I, Trivale. De aproximativ două săptămâni, aparatul este în revizie. Bine, el periodic intră în revizie. Un leneș-hoț care înghite fisele și nu mai dă biletul. Singurul avantaj al acestor aparate, atunci când merg, este faptul că eliberează și bilet cu o singură călătorie, în valoare de doi lei. Dacă nu merg, ești obligat să cumperi de la ghișeu, pe cel cu două călătorii, în valoare de patru lei, aici nepunându-se în vânzare tichete și cu o călătorie! Dar să mai zăbăvim un pic și la casa de bilete, de unde, de după un geam apare întotdeauna o doamnă foarte obosită  și sictirită… Nu pot să mă abțin să nu vă povestesc o scenă trăită de curând. 


În stația de la Teatrul Al.Davila, o doamnă se chinuia să completeze cererea lunară pentru abonamentul special de pensionari. Ce greșea, ce nu greșea femeia, nu știu… cert este că ANGAJATA municipalității, PLĂTITĂ din bani publici făcea ca toți dracii, urlând la respectabila doamnă, care de emoție și jenă nu mai reușea nici numele să și-l scrie. Cu o plăcere aproape bolnăvicioasă i-am întors tratamentul jegos pe care îl aplicase mai devreme doamnei… După ce am terminat de completat împreună fițuica de maximă importanță, doamna, cu o sinceritate de te bloca, m-a întrebat: “Dar nu înțeleg de ce în fiecare lună trebuie să completăm cererile astea? Nici nu m-am mutat și dacă mor, nu mai vin să cer abonament… nu? Și azi n-avem nici ochelarii la mine….”

Presa locală și națională a scris de nenumărate ori că Piteştiul este oraşul cu cel mai scump transport public din Europa de Est. Municipalitatea a fost timp de şapte ani (2008-2015) asociată – prin operatorul de transport public Publitrans – cu două firme private. În celelalte oraşe din ţară şi în Europa de Est transportul public în comun este deţinut, în mare parte, de autorităţile locale
La Piteşti, preţul uni abonament lunar este de 174 lei. La Varşovia, capitală cu 1,71 milioane de locuitori ce are tramvaie, autobuze şi metrou, abonamentul lunar pe toate liniile este de 110 de zloţi, adică 112,8 lei! La Budapesta (1,73 milioane locuitori), abonamentul lunar (autobuze, troleibuze, tramvaie şi metrou) este mai ieftin ca la Piteşti: 9.500 forinţi, adică 137,54 lei. Compania care operează aici transportul în comun – BKK – este deţinută în întregime de Primăria din Budapesta.

Şi Praga (1,3 milioane locuitori), capitala Cehiei, unul dintre cele mai frumoase şi cochete oraşe din Europa, face praf Piteştiul la preţul unui abonament pe o lună: doar 550 de coroane, adică 91,95 lei şi asta în condiţiile în care, cu un abonament lunar, poţi merge cu metroul, autobuzul, tramvaiul şi funicularul. Şi Kievul (2,6 milioane locuitori) are preţuri foarte bune, un abonament lunar pe metrou, autobuz, tramvai şi troleibuz costând doar 530 hrvna, adică 87 lei.

O capitală est-europeană foarte ieftină la transportul public în comun este Belgradul (1,15 milioane locuitori). Aici, un abonament nenominalizat lunar pe autobuze, troleibuze, tramvaie şi trenuri costă 2.990 dinari, adică doar 109 lei, faţă de 174 la Piteşti.

Nu putem însă să nu reamintim de tunurile date cu transportul public. Fostul primar, Tudor Pendiuc, și alte 14 persoane au fost trimișe în judecată pentru trafic de influență și spălare de bani. Bugetul a suferit un prejudiciu de 6 milioane de euro. Și cu toate acestea, după ce a ieșit din pușcărie, Tudor Pendiuc a avut curajul să candideze din nou, cerând încrederea piteștenilor. Și știți ce, a fost și votat de mulți!

 

Adauga comentariu